Takapyörän laakerin vaihto
Vasemman puolen takapyörän laakeri alkoi lämmetessään ääntämään. Normaalissa lyhyessä ajossa ääntä ei kuulunut, mutta pidemmällä yli 10km ajomatkalla metelöinti alkoi. Remontti lähti liikkeelle pitkittäisen takatukivarren irrottamisella.
Ensimmäisenä tukivarresta prässättiin napa irti.
|
Kun napa oli irrotettu, voitiin laakerin edestä poistaa lukkorengas. Lukkorenkaan irrotuksen jälkeen prässättiin vanha laakeri irti tukivarresta.
|
Vanhan laakerin irroituksen jälkeen laakeripesästä pyöräytettiin hiekkapaperilla isoimmat moskat pois. Tukivarsi oli tämän jälkeen valmis uuden laakerin asennukseen.
|
Uuden laakerin asennuksessa tarkkailtiin että laakeri painui suoraan paikalleen, vinoon murjottuna laakeri hajoaisi heti tai hetken päästä. Uusi laakeri prässättiin vanhaa laakeria apuna käyttäen. Vanhasta laakerista on toinen sisäkooli pois, joten prässätessä paine kohdistui vain uuden laakerin ulkokehälle.
|
Kun laakeri ooli painettu pohjaan asti, voitiin uusi lukkorengas napsauttaa paikoilleen. Tämän jälkeen prässättiin napa kiinni uuteen laakeriin.
|
Vanhan laakerin sisäkooli jäi napaan kiinni. Sisäkoolin irrottaminen oli työlästä, mutta irtosi se lopulta lämmittelyn ja hakkaamisen jälkeen.
|
Uuden laakerin sisäkoolin alle laitettiin rautamötikkä, jotta prässin voima kohdistui vain laakerin keskiosaan. Napa painettiin pohjaan asti ja tämän jälkeen remontti oli ns. asennusta vaille valmis.
|
Joo! Tässä on mallia kaikille muille.
VastaaPoistaMoni on kysellyt että mistä näkee toisten blogit.
VastaaPoistaTässä on osoite, kun painaa vaan nimeä.
http://13snuautekna.blogspot.fi/p/opiskelijoiden-blogit.html